محرم راز

بایگانی
آخرین مطالب
نویسندگان
پیوندهای روزانه

انسان

پنجشنبه, ۲۰ شهریور ۱۳۹۳، ۱۰:۵۲ ق.ظ

به اشیا و گیاهان و حیوانات که نگاه می کنم تفاوتی نمی بینم بین آنها و جسم خودم . شاید بدن من جسم درختی بوده در یک بیشه بکر و یا گنجشکی بوده شاداب و سرزنده و یا شاید بدن آدمیزاده ای بوده اسیر خاک مثل من و یا شاید ... تمام هستی و ذره ذره این کره دوار در حال تحول است از جسمی به جسم دیگر . از یک سنگ به یک موجود زنده و از یک موجود زنده به یک مشت خاک ... شاید اگر به حقیقت و رسالت روح در این سفینه خاکی واقف نبودم حق را به معتقدین تناسخ می دادم چرا که در بدون وقوف به بعد ماورایی انسان پیکره این عالم خاکی تحت یک وحدت شگفت انگیز به تکاثری زیبا دچار است که این حقیقت را گریزناپذیر می نماید که هر جنبنده ای هست و زنده ای و جمادی همه یکی است و لیکن انسان... انسان نه جسم بلکه روحی است از جنس عقول ماورایی که به اختیار اسیر است ، اسیر ابعاد و حواس این دنیایی .درست مانند پرنده ای که بالهایی برای پرواز به او بخشیده شده است و تمام این کره خاکی با هر چه در اوست بالهای انسان است برای پرواز... معامله عادلانه است اسارت در برابر عروج - چه نادانیم که سرگردان این حجم سبز در پی حقیقتی ارزشمندتر از آنچه در درونمان است می گردیم ... و کان الانسان کفورا...

شاید این اشعار مولانا اشاره به همین تناسخ جسمانی و تغییر ماهیت ماده در این عالم باشد و در انتها عروج روحانی انسان از این عالم تحول مادی و رسیدن به منتها علیه کمال روحانی:

از جمادی مردم و نامی شدم - از نما مردم ز حیوان بر زدم-مردم از حیوانی و انسان شدم -چه بترسم کی ز مردن کم شدم-حمله دیگر بمیرم از بشر - تا بر آرم از ملایک بال و پر- بار دیگر از ملک قربان شوم -آنچه اندر وهم ناید آن شوم...

  • معصومه نیکبخت

نظرات  (۲)

سلام 
از سایت گروه طراحی کوثر دیدن کنید.
قالب جدید آبی نیز به صورت رایگان عرضه شد .
انواع قالب های حرفه ای رایگان و اختصاصی موجود است .
همچنین شما نیز می توانید سایت مد نظر خود را سفارش دهید و به جمع مدیران حرفه ای بپیوندید .
هر نوع سایتی را روی سیستم محبوب بلاگ پیاده کنید .
kosardesign.ir
سوره مطففین آیه 26 که در ادامه توصیف وضع خوبان در بهشت هستش عبارت زیبایی بکار برده ...فی‏ ذلِکَ فَلْیَتَنافَسِ الْمُتَنافِسُونَ...که در اینها باید رقابت کنندگان رقابت کنند.. و خب به ما گفتند بهشت و جهنم در همین دنیاست و ...
مدتیست که دیگر از این تنافس و خواستن ها خبری نیست .. خبری نیست از اشتیاق به اون ((شرابی که مهر و مومش مشک است و شایسته است که مردم برای رسیدن به چنین زندگی از هم سبقت بگیرند)) که در تفسیر این ایه گفته اند... اشتیاقی نیست در نوشیدن شرابی طهور و مست شدن ...

به قول شما مدتی است تفاوتی نمی بینم بین جمادات و خودم... که نه انها فایده ای دارند و من سکون...
نمی دانم مشکل از چیست.. همه در انتظار حادثه ای هستیم بی آنکه بدانیم حادثه در خود ماست .. 
پاسخ:

من نیز معتقدم بهشت و جهنم در این دنیا هم هست ... نه به این دلیل که معتقد باشم حاصل آنجه تلاش می کنیم در این دنیا می بینیم چه آنکه ظرفیت حقیر دنیای مادی تحمل آنرا ندارد بلکه به این دلیل که گمان می کنم  لازمان و نقطه ای که آخرت نامندش و فرا تر از زمان و مکان است در امروز ما نیز جاری است و من همان ام که اکنون در آخرت اعمال امروز خودم را شاهدم و اکنون در حال ساختن جهنم و بهشت خود هستم در همان لازمان.. ولی من من جداست از منی که در کالبد مادی حقیری نهاده شده که هر لحظه ممکن است حیات از آن فوت شود و تفاوتی با جماد و نبات و حیوان ندارد...بله حق با شماست و به قول خواجه شیراز تو خود حجاب خودی حافظ از میان برخیز...

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">